Kuidas süüa rohkem köögivilju?

Kõik teavad, et selleks, et olla terve ja püsida heas vormis, tuleks süüa piisavalt puu- ja köögivilju. Soovituste järgi võiks igaüks tarbida vähemalt 5 suurt peotäit köögivilju päevas ja sinna juurde 3-4 puuviljaportsjonit. Teadmine on tore asi, aga tegelikkus pole alati selline.köögivili

Oma töös puutun tihti kokku inimestega, kes kurdavad, et nii raske on

teha juur- ja köögiviljadest huvitavaid ja maitsvaid toite. Eestlased oskavad valmistada ühepajatoitu ja kapsast hakklihaga ja on ülivõimekad kartuli kasutamises, kuid ainult sellest jääb väheseks. Oluline on ju ka mitmekesisus.

Näiteks, kas te teadsite, et igapäevases menüüs võiksid olla rohelised lehtviljad, marjad, kapsalised jmt ristõielised köögiviljad ning igasugused väävlit sisaldavad toidud – sibul, küüslauk jm laugulised. Vetikad muide ka. Seda kõike selleks, et need toidud annavad meile hulgaliselt vitamiine, mineraale, fütotoitaineid, nad aitavad toetada keha detoksimehhanisme ning hoiavad seeläbi meie tervist.

Aga tulles tagasi söögivalmistamise juurde. Mulle väga meeldib kokata ja põnev on valmistada erinevaid köögiviljatoite. Pakun välja mõned võimalused, kuidas saab köögivilju oma menüüsse rohkem lisada:

  • Smuutid – üsna tavaline ja tuntud viis, kuidas kokku miksida puuvilju ja piimatooteid, aga kas te olete katsetanud köögiviljasmuutisid? Näiteks kurk, seller, õun, rohelised köögiviljad. Või kui see tundub hirmuäratav, siis miks mitte teha marja- ja puuviljasmuuti ning sinna juurde lisada spinatit või kevadel värsket umbrohtu.smuutid
  • Supid – tüüpiliselt teeme suppe selliselt (vähemalt minu peres tehti), et lisame liha, sinna juurde porgand ja kartul. Heal juhul sibul ka. Aga lisa juurde vähemalt 2-3 komponenti nendest köögiviljadest: brokoli, lillkapsas, paprika, spargel, seller, tomat, oad, herned, küüslauk jne. Ka püreesupid on mõnusad.
  • Salatid iga põhiroa kõrvale – Valmistad põhiroaks kartulit ja liha? Tee juurde salat. Vaaritad hoopis pastat? Samuti salat juurde. Ei pea muretsema selle pärast, et praegu pole tomat ja kurk oma maitsega. Vali siis hoopiski lehtsalat, rukola, porgand, sibul või tee porgandi-kaalikasalatit. Või tee sooja salatit: seller, porgand, lillkapsas, brokoli või röstpeet, punane sibul ja rukola. Salatimaailm on piiramatu!
  • Kastmed ja määrded – kui oled suur pastasõber, siis pesto (basiilik, spinat, pähklid või seemned, juutaimsed määrdedst või maitsepärm, sidrunimahl ja oliiviõli – minu lemmikud!) sobib mõnusasti pastakastmeks. Ka kalale. Võileivale võib või asemel määrida läätsepasteeti  või avokaadomääret. Katseta ainult!
  • Kotletid – lisa tavalisele kotletile juurde riivitud porgandit, peeti või suvikõrvitsat. Või valmista läätse-pikkpoissi.
  • Magustoidud – sind ahvatleb šokolaad? Miks mitte proovida siis avokaadodesserti (avokaado-banaan-kakao)!? Või valmistad hoopiski punapeedibrowniet või kikerhernemuffineid. Mõnus!

See maailm on nii lai, et isegi kõige köögiviljavõõram inimene leiab oma lemmiku! Inspiratsiooni võid leida Vahemere köögist, India toitudest, aga ka nt Vene rahvusköögist.

Kui sa aga oled inimene, kellel pole väga palju aega retseptide otsimisele raisata (Henry – sulle ka ehk abiks!?), siis võime sind rõõmustada – hakkame iganädalaselt pakkuma kodulehel ja meie Facebookis erinevaid puu- ja köögiviljatoitude retsepte, mida on lihtne ja kiire kodus järele teha. Lisaks väike boonus meie Terviseteadja kaalugruppides osalenutele – märgime juurde ka toitude GK (kes ei tea, siis GK on glükeemiline koormus – sellest blogis edaspidi).

Kui sul on mõned lemmikud või mõtted või soovitused, mida võiksime jagada, siis anna meile teada! Korraldame ära! ;)

Köögiviljarohkeid nädalaid!

Triin

P.S Ahjaa, tänaseks õhtuks ka väike inspiratsioon – kana köögiviljakastmes.

Kirjuta kommentaar:

Go Top